Íme, Ő Az! Igen, azt hiszem a fenti jelző minden tekintetben illik rá. Ő a KR T1610 trióda, ma a világ legnagyobb audio célra gyártott triódája. Egyben a KR Audio termékkínálatának legnagyobb és legdrágább darabja, a Kronzilla SX, DX, DM, stb. erősítők teljesítménycsöve.
Születéséről már számos cikk megjelent korábban első sorban külföldi oldalakon. Elég az hozzá, hogy tervezője a KR Audio Electronics alapítója, Dr. Riccardo Kron volt. Szerkezete leegyszerűsítve két 300B triódát foglal magában. Technikai paraméterei oldalunkon megtalálhatóak, itt most első sorban a szépségét, és azt az igényességet próbáljuk megmutatni, amivel készítik ezeket az ipari remekeket.
Ma a DIY készülékeken kívül ezeket a csöveket csak a KR Audio Electronics használja a saját erősítőiben, azt is mondhatjuk, hogy ezek a csövek mára már a cég szimbólumaivá váltak. Mint minden KR cső, ezek is sorszámozottak, és az erősítő egységek csőfoglalatain is megtalálhatók ezek a sorszámok, így egyértelmű, hogy melyik csövet hová kell tenni.
A lábak elhelyezése miatt a foglalatba illesztést nem lehet eltéveszteni, és ez a cég részéről nagyfokú empátiát mutat a vájtfülű, de szerény műszaki érzékkel megáldott vásárlókkal is. (Magam a két feltétel közül csak az utóbbinak felelek meg.)
A csőről az első dolog ami az ember eszébe jut, hogy HATALMAS, ezért amikor a helyére kell tenni, akkor nem árt két kézzel megmarkolni. A kesztyű használata erősen ajánlott. Mivel a csövek működés közben jelentős hőt termelnek, így a zsíros ujjlenyomatok szinte azonnal ráégnek a búrára, ami amellett hogy ronda, még rontja is az üveg hőleadó képességét, ezzel csökkenve a csövek élettartamát.
A következő gondolatunk a triódáról, hogy GYÖNYÖRŰ! Magam már többször belefeledkeztem a csövek belsejének tanulmányozásába, és mint korábbi makettező elismeréssel gondoltam azokra, akik a belső szerkezet kialakítását végezték. Bár több video is van a neten, melyek a csövek elkészítésének lépéseit bemutatják, nem tudom 10 emberből hányan tudnák ezt megtanulni ilyen magas szinten.
És végül a lényeg: a HANG. Ez az, amit egy ilyen rovatban nem tudunk bemutatni, azt hallani kell! Hogy az olvasónak legyen némi elképzelése erről is, csak körülírni tudom. Azok vannak előnyben, akik hallottak már 300B csővel épített erősítőket, esetleg ezen belül volt lehetőségük kipróbálni és más gyártókéval összevetni a KR 300B csöveket. A Nagy Testvér T1610 hangkaraktere nagyban hasonlít a KR 300B-re, ugyanazt a természetességet, zeneiséget, életteliséget hallhatjuk, csak sokkal pontosabban, jobb felbontásban, nagyobb dinamikával, több levegővel, és hatalmas térrel.
Ez a cső brutális és könyörtelen. Brutális energiákat képes felszabadítani, ami akár 60 W is lehet single-ended, tiszta A osztályú kapcsolásban! Ezzel gond nélkül hajtja meg a kevésbé érzékeny hangfalakat is. Egy normál lakószobában (kb. 25-50 négyzetméter) 85 dB érzékenységig nem kell lemondanunk a szeretett hangfalainkról, ha sikerül szert tennünk egy Kronzillára. (Igaz 85 dB alatti érzékenységű hangfalakkal más triódás erősítő sem futná ki magát.) A mi 98 dB érzékenységő Evolution ládáinkat képes lenne kikergetni a világból. Ha a halk részletekhez állítjuk be a hangerőt, akkor az attak könnyen mellkason rúghat bennünket. Ám mindennek ára is van, hiszen könyörtelenül megmutatja a felvételek hibáit, és sajnos rendszerünk más elemeinek esetleges gyengeségeit, nem beszélve az akusztika hiányosságiról.
Aki kíváncsi ezekre a szépségekre, és főként a hangra, jelentkezzen be demóra, illetve iratkozzon fel a hírlevelekre, melyekből minden cégünket, márkáinkat érintő eseményről értesülhet!