Az olasz ReMusic tesztelte a KR Audio által gyártott 300B triódákat, melynek tapasztalatai a lap weboldalán jelentek meg, és eredetiben olvashatók itt: http://www.remusic.it/IT/Valvole-KR-Audio-300B-073d0700
A cikket teljes terjedelmében nem tudjuk közölni, de néhány részlete nagyon tanulságos lehet mindazoknak, akik fontolgatják új végcsövek beszerzését erősítőjük számára. Természetesen mint a márka iránt elkötelezett forgalmazót sokan elfogultsággal vádolhatnak, de remélem, hogy Magyarországon is egyre többen szereznek majd pozitív tapasztalatokat a cseh gyártó termékeivel kapcsolatban. Most nézzük a cikk, és a magunk megállapításait.
Aki már találkozott eredeti és új KR csövekkel az megerősítheti, hogy az árához mért igényes csomagolásban hozzák forgalomba, mely alkalmas arra, hogy szinte minden sérüléstől megóvja a benne található, jelentős értéket képviselő remekeket. A doboz egyszerűen szép. Erős, dupla rétegű kartonból készül, belül a csövek alakjához igazodó habszivaccsal van kibélelve, melyhez fedőréteg is tartozik, így minden oldalról védi a csöveket.

A párba válogatott csövek eredeti csomagolása
A dobozon belül a csövek műszaki paramétereit tartalmazó adatlapot, valamint a garancia érvényesítéséhez szükséges dokumentumokat találja a tulajdonos. A csövek mindegyike sorszámozott, a gyártó minden egyes csőről nyilvántartást vezet, melyen minden mért adatot feltüntetnek. Mindegyikről nyilvántartják, hogy hová értékesítették, így minden darab nyomon követhető, pedig nem keveset adnak el az egyes típusokból világszerte.

A dokumentáció
Ha valaki KR csövet vesz, akkor érdemes odafigyelni arra, hogy a dokumentáció teljes-e, illetve a dokumentáción feltüntetett sorszám megegyezik-e a búrán belül, az anód felső részén elhelyezett kis fém táblácskán található sorszámmal. Az alábbi képen kivehető a fém tábla is.

Hát nem gyönyörűek?

Csak összehasonlításként egy másik, szintén nem olcsó típus és csomagolása
Az igényesség magért beszél, hiszen már maga a körítés is szemet gyönyörködtető, de emellett funkcionalitását tekintve is megfelelő. Aki ilyen remeket birtokol az a csomagolást is nyugodtan kiteheti a polcára, hogy mindenki megcsodálhassa.
Na jó, egy kicsit vegyünk vissza, és maradjunk a tényeknél! Lássuk hát a további fontos tényeket!
Sokan szentül hiszik, és hittel vallják, hogy a más-más gyártók által készített, azonos típusú csövek műszaki paraméterei között nincs számottevő eltérés, tehát egymással kompatibilisek, azaz plug & play működnek. Így tehát, ha van egy végfokunk, amiben a példának okárt 300B csövek vannak, akkor a csövek hangzásbeli eltérései alapján kapásból el tudjuk dönteni, hogy melyik a jobb vagy rosszabb, miután kicseréltük őket. Elnézést a szakemberektől, hogy erre is kitérek, de a KR csövek kapcsán is szót kell ejteni erről a tévhitről. A műszaki részletekbe itt nem megyünk bele, de ezt a hozzáértők tudják, a többiek meg higgyék el, nem így van! Különösen azok számára fontos ez, akik jó magyar szokás szerint mindent kis pénzért, “okosban” szeretnek megoldani.
A KR Audio több változatban is gyártja a 300B csöveket, melyek az alábbi képen egymás mellett is láthatók. A 300B Balloon és a normál 300B műszaki paramétereiben lényeges eltérés nincs, az árkülönbözetet a megépítés nehézségei okozzák a gyártó bevallása szerint. Ezzel persze nem azt mondjuk, hogy semmiféle eltérés nincs, és a hangjuk is egyforma.

Balról jobbra: egy pár 300B Balloon eltérő csatlakozóval, 300B, 300B XLS
Ugyanakkor a 300B XLS változat már nagyobb teljesítmény leadására képes, és nagyobb terhelést bír tartósan elviselni. Ez első sorban azok számára jó hír, akik erősítőt építenek, vagy az erősítőjükön a BIAS beállítható, esetleg rendelkeznek autobias-szal. Míg egy normál 300B cső single-ended kapcsolásban átlagosan 8-12 Watt leadására képes, a KR 300B XLS 20 Wattot produkál úgy, hogy ez nem megy az élettartam rovására. És micsoda 20 Watt ez!

Így készülnek a 300B csövek a KR-nél
Itt egy pillanatra álljunk is meg, hiszen ha már közel 300 ezer pénzt adtunk ki egy pár elektroncsőért (sokaknak az egész lánca nem kerül ennyibe), akkor nagyon nem mindegy, hogy ezt mennyi idő múlva kell újra megtennünk. A KR csövek élettartama megfelelő használat mellett akár 20.000 – azaz húszezer! – óra is lehet! Itt a megfelelő használatot kell kihangsúlyozni, hiszen a világon semmi sem bolondbiztos. Murphy szerint ugyanis: “A hülyék ellen semmit sem lehet bebiztosítani, mert a hülyék roppant találékonyak.” Ennek a tartósságnak az egyik titka, hogy a KR a csövek belsejében képes szinte teljes vákuumot létrehozni a gyártás során, így a búrán belül alig marad olyan “valami”, ami oxidációt okozhatna. Egyszerűen megfogalmazva az anód nem ég el olyan gyorsan.

KR csövek gyártása
Nézzük, hogy az olasz szaklap hogyan tesztelt, és mire jutott a teszt során. Az egyes műszaki paraméterek mérése és más típusokéval történő összehasonlítása során egy érdekes adatot tettek közzé, mely ritkán látható elektroncsövek összevetésekor. Megmérték az egyes gyártmányok tömegét, ennek során azt tapasztalták, hogy a KR csövek átlagosan 21 %-kal nehezebbek, mint más gyártókéi. Na ennyit a gazdaságosságról, ez a KR számára nem szempont, ők a minőséget előbbre tartják. Micsoda eretnekség ez a tömegtermelés, az eladási volumen és a fogyasztás növelése, a gazdasági növekedés fokozásának korában!
Ám a tömeg növelése nem öncélú, hanem nagyon is fontos. Mindenki, aki csöves készüléket használ előbb-utóbb találkozik a mikrofónia jelenségével, mely jelentős torzítást, tehát az audio élmény romlását eredményezheti. Sokszor a hallgatók ezzel nincsenek tisztában, és azt mondják, hogy a készülék vagy a cső rossz, hallgathatatlan, pocsék a hangzás. A KR csövek a piacon elérhetők között azok sorába tartoznak, melyek a legkevésbé érzékenyek a mikrofóniára, és ez tömegüknek, megépítettségüknek is köszönhető. Mindez értelemszerűen megmutatkozik a hangzásban.
Az olasz szaklap a teszthez olyan erősítőt választott, melyen a jobb és bal csatorna egymástól függetlenül kalibrálható, és az azonos tesztfeltételek biztosítása érdekében a két oldalra mono jelet kiküldve hasonlították össze a hangzást. Természetesen csak azután, miután mindkét oldal tekintetében beállították az adott csőhöz a megfelelő értékeket ezért, hogy azok optimális teljesítményét biztosítsák. A meghallgatás során azt tapasztalták, hogy a KR 300B hangzáshűsége közelebb áll a természeteshez, nyíltabb, levegősebb, több a kivehető részlet, egyszóval jobb mint más típusoké. Ennek további részletezésébe nincs értelme belemenni, hiszen a hang vagy hangzás megítélése szubjektív. Saját tapasztalataim ugyan alátámasztják az olasz szakíróét, de ehelyett álljon itt olyanok beszámolója, akik laikusként vagy műszaki szakemberként és nem forgalmazóként kerültek kapcsolatba saját otthoni környezetükben a KR 300B-vel és változataival.
Egyik zenerajongó, analógot hallgató ügyfelünk saját Cary Audio CAD 300 SEI integrált erősítőjébe vásárolt egy pár 300B XLS csövet, melyről már az első meghallgatást követően azt mondta: “Soha ilyen élethű hangja nem volt még nálam a zongorának, mint most.”
Egy barátunk, aki maga is épít csöves erősítőket a saját maga által készített végfokban próbálta ki a 300B csöveket, melyeket így jellemzett: “Az általam hallott legfélvezetősebb hangú elektroncsövek, a szó pozitív értelmében.” Ezzel utalva a csövekkel szemben sokszor hallott kritikákra, miszerint színezik a hangot, túl lágyak stb.
Egy másik barátunk a Dénes Péter féle monoblokk-párjában próbálta ki a 300B csöveket, és gyakorlatilag megerősítette a fentieket, kiemelve a zenei teljesítmény valóságosságát, és a jelenlétérzet fokozódását.
És végül egy a gyártónak írt levél, melyet eredetiben idézünk:
“Hi Eunice,
Végső soron az ítéletet mindenkinek magának kell meghozni, de egy biztos, hogy aki egyszer kézbe vette ezt a szép vörös dobozt, kinyitotta, és megfelelő környezetbe helyezve kipróbálta a tartalmát, az nehezen tud lemondani róla, illetve nem sajnálja az elköltött összeget. Hogy ez mennyi, arról tájékozódjon az Üzlet/Elektroncsövek menüpontban vagy az olaszországi forgalmazó Tektron honlapjáról!