Szobaakusztikai megoldások a GIK Acoustics kínálatából II.

Az előző cikkben a mélyfrekvenciák okozta problémák megfelelő kezelésével foglalkoztunk, most térjünk át a középtartomány és magas hangok rendbe tételére. Miért is fontos mindez? Mivel a legtöbb – első sorban akusztikus – hangszer és az emberi hang is közepes és magas frekvenciákon szólal meg. Milyen problémákba ütközünk első sorban, ha a közép- és magastartomány hangzásának optimalizálását kell elvégeznünk?

Először egy kis elmélet. A belső terek akusztikáját két hangtani jelenség befolyásolja leginkább, a hanghullámok elhajlása, és a visszaverődések. Előbbivel akkor kell számolni, ha a hanghullámok eltérő hőmérsékletű közegben terjednek. Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a hanghullámok a meleg felől a hideg közeg felé hajlanak el. Ennek akkor van jelentősége, ha a helyiségünkben eltérő hőmérsékletű levegő rétegek jönnek, jöhetnek létre. Ez a jelenség nagyban befolyásolja a színház vagy koncerttermek akusztikai tulajdonságait, míg a kis távolságok miatt egy normál lakószobában nincs akkora jelentősége, így nem is vesszük itt figyelembe.

Más a helyzet a visszaverődésekkel, mivel a relatíve kis távolságok miatt a lakószobák akusztikája szempontjából ez meghatározó. Azt felteszem mindenki tudja, hogy a hanghullámmal három dolog történik, amikor valamilyen határoló felülethez – a szoba falához, a bútorokhoz, esetleg a zenehallgatóhoz – érkezik: belép, és ott elnyelődik/hővé alakul vagy elhajlik, áthatol a határoló felületen, míg egy része visszaverődik.  A visszavert, hővé alakult és átmenő energia összessége a belépő hanghullám intenzitásával egyenlő.

Az akusztikai tervezés során a szoba szilárd határoló felületeit vesszük figyelembe. A különböző anyagokat az általuk vissza nem vert, elnyelt energia alapján az elnyelési fokkal jellemezzük. Az elnyelési fokot %-ban szokták megadni, és értéke függ a fal anyagától, a hanghullám beesési szögétől és a frekvenciától. (A 0 elnyelési fokú anyag minden energiát visszaver, ilyen például a csiszolt márvány.) Más intenzitással verődnek vissza a hanghullámok a különböző anyagú határoló felületekről, tehát nagyon nem mindegy, hogy a falak hány százalékban állnak téglából/betonból/vályogból vagy más falazó anyagból, mekkora az üvegfelületek aránya, milyen méretű és anyagszerkezetű nyílászárók vannak beépítve. Az sem mindegy, hogy ezek hol helyezkednek el egymáshoz képest, milyen a helyiség szimmetriája. Nem mindegy, hogy a hallgatási pontba milyen intenzitással és fázissal érkezik a visszavert hang. A visszaverődés olyan irányú, mintha a fal mögött egy virtuális sugárzó, a tényleges forrás tükörképét sugározná, tehát a beérkező hang tükörképeként, azzal azonos szögben fog a határoló felületről “visszapattanni” a visszavert hang.  A sorozatos visszaverődések közben a hanghullám energiája folyamatosan csökken mindaddig, amíg teljesen elnyelődik. Ezek a visszaverődések utózengések formájában jelentkeznek, ezt nevezzük egyszerűen visszhangnak. Ha az utózengések intenzitása nagy, akkor ez nagyban csökkenti a hangzás minőségét.

A visszaverődéseknek köszönhetően még egy jelenséget kell megemlítenünk, ez pedig az interferencia. Egy párhuzamos falakkal rendelkező teremben a falak között a méretekkel egész számú viszonyban álló fél hullámhossznak megfelelő frekvenciákon kialakuló állóhullámok miatt a hangenergia eloszlása nem egyenletes. A megfelelő frekvenciával gerjesztve, és téglatest alakú termet feltételezve, három állóhullám rendszer tud kialakulni. Mivel a hangforrások nem egy adott frekvencián sugároznak, hanem széles spektrumot átfogva, így számos frekvencián alakulhatnak ki interferenciás pontok. Magas frekvenciáknál ez kevésbé zavaró, mert az interferenciás pontok elég közel esnek egymáshoz, de mély frekvenciákon igen zavaró lehet a jelenség, ahogy erről korábban a sarkokban létrejövő állóhullámok kapcsán írtam.

A mi törekvéseink éppen arra irányulnak, hogy ezek az ide-oda verődő hanghullámok minél hamarabb oltódjanak ki, és ne jöhessenek létre azok a káros visszhangok és interferenciák, melyek lerontják az akusztikai élményt. Ezt alapvetően elnyelő azaz abszorb, szétszóró vagyis diffúz felületek, illetve rezonátorok alkalmazásával érhetjük el. Most ezekről beszéljünk a GIK Acoustics termékei kapcsán.

Akusztikus panelek

Az abszorbeáló (elnyelő) termékek, mint például az akusztikus panelek, a szobában fellépő éles visszhangok elnyelésére, valamint a zajok, és visszaverődések kontrollálására használhatóak. Gyakran használják őket hangfelvevő stúdiókban, házi mozikban, valamint zenehallgató szobákban, mivel lecsökkentik, de nem oltják ki teljesen a szobában keletkező rezonanciákat. Az akusztikus panelek leginkább a közép és magasfrekvenciákon fejtik ki hatásukat. Fontos, hogy az abszorbeálás nem egyenlő a hangszigeteléssel, melynek célja, hogy a hang ne juthasson ki a helyiségből. Ilyen akusztikai panelek alkalmazásával hatékonyan kezelhető a korai visszaverődési pontokról visszavert hang, mely a közepes és magas frekvenciatartományban a legkártékonyabb. A kezeletlen felületről visszavert hang első sorban a térérzetet, tehát a színpadképet rontja, egyes frekvenciákon torzítja a zenei információt. Mivel a hatás eltérő frekvenciákon jelentkezik megfigyelhetjük, hogy egyes szereplők – hangszerek vagy az énekes – elmászkálnak a helyükről, a hang torz, kásás, szálkás stb. lesz. Különösen fontos tehát a korai visszaverődési pontok kezelése, melybe beletartoznak a padló, a mennyezet, és az oldalsó falak is. A padlón az esetek döntő többségében eredményesen alkalmazhatunk eltérő vastagságú szőnyegeket, és a hangfalak tüskékkel, különféle rezgéscsillapító alátétekkel történő elcsatolása is azonnal hallható eredményt szokott hozni.

A mennyezet és az oldalsó falak esetében pedig eredményesen alkalmazhatók a GIK Acoustic által gyártott akusztikai panelek. A 242 illetve 244 típusjelű abszorbciós panelek rendelhetők un. Art kivitelben is, melyek a helyiségünk dekorációjaként is funkcionálnak, mint ahogyan az alábbi képen is látható.

A gyártó rugalmasságára jellemző, hogy a megrendelő igénye szerint bármilyen nagy felbontású képet rányomtatnak a megrendelt panelre, így igazán egyedivé tehető minden zeneszoba vagy akár éttermi, esetleg stúdióhelyiség.

A fenti képen látható, szabadon álló un. freestand elemek alkalmazásával csökkenthető a szoba asszimetriájából adódó problémák jelentős része anélkül, hogy bármit át kellene építeni. Az elemek csekély súlyuk miatt könnyen mozgathatók, így az ideális hangzástér létrehozása sem feltétlen igényli a szoba átalakítását vagy átrendezését.

A panelek széles színválasztékban gyárthatók, így teljesen a megrendelő saját belső környezetéhez igazíthatók.

Diffúzorok

A diffúzió egy kiváló megoldás a frekvencia tüskék szűrésére, valamint a csörgővisszhangok megszüntetésére, melyek nagyban rontják a részletességet, a vokális tisztaságot. Emellett a diffúzió nagyobb térhatást is eredményez úgy, hogy a fenti problémák orvoslása közben nem hoz létre süket helyiséget. A csörgő visszhangok a magas hangok utózengéséből jönnek létre. Jelenlétükről bárki meggyőződhet, ha zenehallgató helyiségében hangosan tapsol, hallhatja hogy a hang bizonyos késéssel hal el. A GIK Acoustics széles választékban kínál diffúzorokat.

Legújabb termékük a Gotham N23 5 “Quadratic Skyline” diffúzor, mely nagyon hasonlít az RDacoustic QRD67 diffúzorára. Ez az akusztikai elem tervezésének köszönhetően a magas tartomány vesztesége nélkül hoz létre diffúz hangzásteret 1250 Hz-től 9500 Hz-ig terjedő hangtartományban. Anyaga közepes sűrűségű farostlemez, mely festhető, és a telepítés során csavarozható vagy ragasztható.

Gotham N23 5 “Quadratic Skyline” diffúzor

A csomag két elemet és a szerelési anyagokat is tartalmazza. Előnye, hogy alkalmazásával kiküszöbölhetők a káros visszaverődések, a hangszínpad minden irányba kiszélesedik. Alkalmazásuk első sorban a másodlagos visszaverődési pontokon, tehát a hangfalak mögött, a zenehallgatóval szemközti falon elhelyezve javasolt, de hatékony lehet a mennyezet kezelése esetében is, ahol az abszorberek és diffúzorok kombinált alkalmazására kerül sor.

A Q7d diffúzor szintén a másodlagos visszaverődések negatív hatásait csökkenti hatékonyan, anyaga fa laminátum, melyet CNC gépekkel munkálnak meg, így hézagmentes illeszkedést garantálnak a gyártás során.

Q7d diffúzor

A Q7d diffúzor kb. 350 Hz-en kezd el szórni, és hatékony, egyenletes diffúziót kínál a 3 kHz-es tartományon belül, további szórást biztosít 7 kHz-es felső határig.

A Q7d diffúzor hatékony a hallgató mögötti hátsó falról visszavert hangok csillapítása során, illetve a dipol / bipol hangsugárzók mögötti másodlagos visszaverődési pontok kezelésére. Eredményesen minimalizálja a csattogó visszhangot, különösen nagyobb helyiségekben alkalmazva.

 

 

 

 

Egyedi dizájnjuk miatt is külön említést érdemel az Impression sorozat, melynek elemei nem csupán diffúzorként, hanem abszorberként is működnek. Úgy tervezték, hogy csökkentsék a zaj és a hang visszhangját túlcsillapítás nélkül.

Impression akusztikai panelek

A panelek, és a bennük található hangelnyelő anyagok vastagsága eltérő lehet, attól függően, hogy milyen mértékben szükséges a mély hangok csillapítása, a közép és magas tartomány elfolytása nélkül. Az eltérő mintázatú diffúziós panelek egyedivé teszik a szobabelsőt, így az esztétikai szempontok is érvényre juthatnak. Az Impression panelek alkalmazhatók akár basszuscsapdákon is, mellyel megakadályozható, hogy a teljes frekvencia spektrumban túlcsillapítás jöjjön létre.

Scopus-Turned Bass trap

Természetesen amit eddig leírtunk korántsem tartalmazza mindazt, ami témával kapcsolatban elmondható, ezért a következő részben a GIK Acoustics által kínált akusztikai csomagokkal és a DIY felhasználásra szánt szerelési anyagokkal foglalkozunk.

Ha felkeltettük érdeklődését állunk rendelkezésére a Rólunk/Kapcsolat menüpontban található elérhetőségeink bármelyikén.